dinsdag 12 maart 2019

Leren schrijven!

Dag mama's en papa's,

Naar aanleiding van ons thema "Leuke letters" vroegen enkele kleuters opnieuw aan mij om te leren schrijven. Ik legde hen nochmaals uit dat ik hen dit niet mag aanleren omdat dit op de juiste manier moet gebeuren. En ik dit niet kan. Als ik het ze verkeerd leer, is het enorm moeilijk om dit weer af te leren in het eerste leerjaar.
Maar toen had Floor een idee. We vragen het gewoon aan haar papa. Die kan ons leren schrijven. Echter is de papa van Floor ook leerkracht, dus vermoedde ik al dat die niet zomaar even kon komen om dit te tonen. :-) 
Toen kwam het tweede voorstel om dit aan juf Hanne van het eerste leerjaar te vragen. En had die nu toevallig niet vandaag een vrij uurtje (beweging). Ze wou dit met plezier komen tonen. 
We ontdekten dat schrijven altijd tussen vier lijnen gebeurt, want sommige letters gaan ook in de lucht en sommige letters gaan ook naar beneden op het gras. Maar de twee dikste lijnen in het midden zijn de belangrijkste. Een letter start je blijkbaar altijd bij het puntje en het potlood moet op het blad blijven bij het schrijven.  Juf Hanne toonde ons de vijf eerste letters van Kern één, waarbij de 'm' het gemakkelijkste leek. Daarom mochten de kleuters die achteraf al eens oefenen tussen twee lijnen. Het resultaat krijgen ze dan mee naar huis. ;-)


De papa van Floor bezorgde ons nog geschreven lettertjes. We vergeleken die met die van juf Hanne en merkten dat er toch enkele verschillen waren: